Den 4. maj 1904 mødtes sportskøreren Charles Stewart Rolls og ingeniøren Frederick Henry Royce.
Royce havde en drøm om at bygge verdens bedste bil, og Rolls havde en drøm om at sælge verdens bedste bil.
Charles Stewart Rolls var rigmandssøn, playboy og vild med biler. Han drømte derfor om at få sit eget bilmærke.
Det skulle være et førsteklasses produkt – bilernes Steinway-flygel – og i maj 1904 kom han til Manchester for at besøge en fabrikant ved navn Henry Royce.
Mekanikeren Royce
Henry Royce var søn af en fattig møller og havde hutlet sig til en uddannelse som mekaniker. Derpå havde han startet en beskeden fabrikation af dørklokker og dynamolygter. Han eksperimenterede dog hele tiden med biler, og det ærgrede Royce, at tidens biler alle rystede så kraftigt, at møtrikker og bolte faldt af for et godt ord. Motorerne støjede også for meget. Lyddæmpning og afbalancering skulle være en vigtig ingrediens i de prototyper, han startede med at bygge.
Rolls blev begejstret for bilen og sammen grundlagde de i 1906 selskabet Rolls-Royce, der nu er kendt for fremstilling af verdens fineste biler og bygning af flymotorer af udsøgt kvalitet.
Så stor var firmaets succes, at mange rige, bilinteresserede måtte på venteliste, fordi man til trods for den høje pris kunne sælge flere biler, end perfektionisten Royce kunne klemme gennem produktionsapparatet.
Første flymotor
C.S. Rolls udviklede sin første flymotor kaldet Eagle i 1915, og den første jetmotor blev fremstillet på fabrikken i 1943.
I 1931 opkøbte Rolls-Royce en anden britisk bilfabrik, Bentley Motors Ltd., hvis modeller efterhånden indgik i Rolls-Royces bilprogram.
Rolls-Royce leverer gennem tiden utallige motorer til krigsindustrien. I både 1. og 2. Verdenskrig var det motorer fra Rolls-Royce, der sad i transatlantiske fly og det afgørende jægerfly Spitfire.
Verdens fineste biler
Med bilmodellen “Silver Ghost” fra 1906 grundlagde Rolls-Royce sit ry som producenter af verdens fineste biler.
Rolls-Royce har tjent som prestigebiler for verdens rigeste mennesker, kongehuse og andre notabiliteter.
Blandt Rolls-Royce andre modeller kan fremhæves Phantom, Silver Shadow og Camargue.
Bilmærkets eksklusivitet understreges ved, at alle biler fremstilles i hånden, og at der i hele virksomhedens levetid kun er fremstillet knap 100.000 biler, hvoraf over halvdelen endnu kører.
ANNONCE
Ny ejer overtager produktionen
Efter en konkurs i 1971 dannedes selskabet Rolls-Royce (1971) Ltd., der blev Europas største flymotorfabrik.
Dette selskab leverede blandt andet flymotorer til den nu ophørte Concorde-program, der foretog overlydsflyvninger af Atlanterhavet med passagerer.
Fremstillingen af biler overgik til et selvstændigt firma, Rolls-Royce Motor Cars Ltd., der i 1998 blev solgt til den tyske VW-koncern, foran næsen på BMW.
Dog var det BMW, som fra 1998 til 2002 leverede motorerne til bilerne og dermed var forvirringen fuldendt.
Fra 1. januar 2003 har det alene været BMW som har bygget bilerne, idet VW trak sig ud af foretagendet og tog Bentley navnet med sig, som havde været en del af den oprindelige handel.
Rolls Royce i Danmark
Med Rolls-Royce Cullinan fik firmaet sin første SUV i modelprogrammet.
Skønt bilerne er den absolutte luksus findes der også Rolls Royce-modeller i Danmark.
Den seneste Rolls Royce på danske plader blev indregistreret den 20. december 2024. Det er elbilsudgaven Rolls-Royce Spectre TK21, der kom på en leasingkontrakt.
Netop Spectre-udgaven repræsenterer fremtiden for bilproducenten, der har annonceret, at forbrugerne skal vænne sig til at se Rolls-Royce uden de legendariske V12-motorer.
Som mærkets første elbil er Spectre baseret på BMW’s elteknik, og luksusbilen kører omkring 510 km på en opladning og har 585 hk at gøre godt med.
For at sikre den lange rækkevidde har bilen en forbedret aerodynamik og bilen er lavere.
Fra 2035 skal alle biler fra BMW være fuldt elektriske.
Milepæle
1904: Charles Stewart Rolls og Frederick Henry Royce mødes
1906: Firmaet grundlægges under navnet Rolls-Royce Limited
1908: Åbning af Derby-fabrikken den 9. juli
1911: den indiske regering bestiller 8 eksemplarer af den nye Silver Ghost
1915: C.S. Rolls udvikler sin første flymotor kaldet Eagle
1925: Phantom 1 modellen introduceres
1931: Rolls-Royce overtager Bentley Motor Ltd.
1945: Firmaet har mere end 50.000 ansatte, og bilproduktionen flyttes til Crewe, så fabrikken i Derby fokuserer på udvikling af flymotorer
1965: Silver Shadow 1 modellen introduceres
1971: Selskabet går konkurs og genskabes under navnet Rolls-Royce (1971) Ltd. Corniche modellen introduceres
1980: Rolls-Royce Motor Holdings Limited opkøbes af Vickers Ltd.
1986: Rolls-Royce noteres på fondsbørsen
1992: Stor omstrukturering, hvor firmaet opsiger 20.000 medarbejdere på fire år.
1998: Silver Spirit modellen introduceres. Rolls-Royce sælges til VW-koncernen
1998: Silver Seraph modellen introduceres
2003: VW overlader produktionen til BMW
2006: Rolls-Royce Trent 1000 er den eneste flymotor der specifikt er optimeret til Boeing 787 Dreamliner.