CRM er en forkortelse for Customer Relationship Management.
Som navnet antyder er CRM systemer, der skal understøtte en virksomheds relationer til dens kunder.
Fra simpel til kompleks
CRM-systemer varierer i kompleksitet.
Det kan være alt lige fra den simple udgave i form af et elektronisk kundekartotek til komplekse systemer, der ud fra oplysninger om kundernes adfærd producerer data til ændringsforslag af produktet, sortimentet eller serviceydelserne.
Hvad hjælper CRM med?
Customer Relationship Management-systemer skal understøtte beslutningstagning hos virksomheden, herunder virksomhedens ejere, salgsdirektører eller marketingdirektører samt understøtte den daglige proces hos sælgere og support.
Formålet er normalt at effektivisere virksomhedens salgs- og markedsføringsprocesser
Anvender man sit CRM-system på en effektiv måde, kan det øge produktiviteten hos salgs- og marketingteams ved at automatisere arbejdsprocesserne og styringen af kunderelationer.
Hvad er CRM i praksis?
I praksis er CRM-systemer et softwareværktøj, der giver virksomheden muligheden for at samle, undersøge og organisere vigtige oplysninger om kunderne på ét sted, herunder basale kontaktinformationer, købshistorik og kommunikation.
Det kan bidrage til bedre kundeoplevelser gennem personaliseret kommunikation og målrettet markedsføring.
Blandt CRM-systemernes data vil typisk være kundeoplysninger, interaktionshistorik, salgsstyring, marketingautomatisering, oversigt over salgspipelines samt rapportering og analyser.
Der findes tusindvis af store og små CRM-systemer. Blandt de mest kendte og udbredte er systemer er HubSpot CRM, Salesforce, Microsoft Dynamics 365, SAP Sales Cloud, Zendesk Sales og Oracle CX Sale.