Grundstenen til A.P. Møller-Mærsk koncernen blev formelt lagt med etableringen af A/S dampskibsselskabet Svendborg den 16. april 1904.
Det er dog blot en enkelt ud af utallige milepæle i gruppens historie.
1836-1913 SØENS FOLK
22. september 1836
Peter Mærsk Møller fødes i den gamle slægtsgård på Rømø.
2. oktober 1876
Arnold Peter Møller fødes i Dragør.
1884
P.M. Møller flytter med familien fra Dragør til Svendborg i Villa Anna.
Juni 1886
P.M. Møller stifter A/S Dampskibsselskabet Laura der overtager skibet Laura på 320 tons dødvægt.
16. april 1904
Sammen med sin far, kaptajn Peter Mærsk Møller, stifter Arnold Peter Møller Aktieselskabet Dampskibsselskabet Svendborg. Kort efter købes en brugt damper på 2.200 tons dødvægt, der får navnet s.s. Svendborg.
1906
Rederiet modtager sin første nybygning, s.s. Peter Mærsk på 2.200 tdw.
22. august 1912
Skibsreder A.P. Møller etablerer Dampskibsselskabet af 1912, Aktieselskab med base i København. Mærsk-flåden tæller nu seks skibe.
13. juli 1913
Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller fødes.
1914-1947 I KRIGENS ÅR
1915
Rederiet A.P. Møller flytter til større lokaler på Kongens Nytorv 8.
1917
Skibsreder A.P. Møller grundlægger Odense Staalskibsværft der åbner 1. februar 1918.
25. februar 1921
Odense Staalskibsværft byggenummer 1, tankskibet Lifland på 3.850 tdw, leveres til køberen, Det Dansk-Franske Dampskibsselskab.
9. februar 1927
Peter Mærsk Møller afgår ved døden i Svendborg, 90 år gammel.
12. juli 1928
Under navnet Maersk Line etableres en fast linieservice, der forbinder USA og Fjernøsten. Samme år føjes de første fem tankskibe til Mærsk-flåden, der tæller 35 skibe på 163.295 tons dødvægt.
1930
En aktiepost opkøbes i A/S Dansk Industri Syndikat. Mærsk Mc-Kinney Møller tager Realeksamen fra Øregaard Gymnasium
1. september 1930
Mærsk starter hos Rederiet C.K. Hansen, hvor hans far også havde været ansat. Mærsk Mc-Kinney Møller er her frem til den 25. juni 1932
1. august 1932
Mærsk ansættes hos Rederiet A.P. Møller den 1. august 1932, hvor han er frem den 27. marts 1933, hvorefter han kom til mæglerfirmaet Karsten Rehder i Hamburg.
April 1934 – september 1934
Mærsk aftjenerværnepligt i det daværende 1. Regiment.
22. oktober 1934 – 31. december 1935
Mærsk Mc-Kinney Møller er ansat hos Rederiet A.P. Møller
Januar 1936 – september 1938
Mærsk Mc-Kinney Møller er ansat i Rederiet Hogarth & Sons i London og Glasgow, investeringsbanken Lazard Brothers & Co. i London samt køleskibsRederiet L. Martin Cie. i Paris.
1938
Mærsk Mc-Kinney Møller udnævnes til prokurist i Rederiet A.P. Møller
1. september 1939
Anden Verdenskrig bryder ud. Samme år indvælges Mærsk Mc-Kinney Møller til bestyrelsen for Dampskibsselskabet Svendborg.
24. maj 1940
To dage efter sit bryllup med Emma Maria Neergaard Rasmussen optages Mærsk Mc-Kinney Møller som skibsreder i Firma A.P. Møller. Kort efter rejser det nygifte par til USA for at varetage forretningerne derfra.
19. februar 1943
Det nuværende Maersk Inc. grundlægges i USA.
5. maj 1945
Ved afslutningen af Anden Verdenskrig havde 148 Mærsk-søfolk mistet livet og 25 skibe var gået tabt. Den resterende flåde talte 21 skibe på 126.684 tons dødvægt.
2. december 1946
I et brev til sønnen formulerer A.P. Møller sætningen om Rettidig Omhu, der bliver et løsen for hele organisationen.
1947-1965 FAR & SØN
November 1947
Mærsk Mc-Kinney Møller vender hjem fra USA.
1955
Den karakteristiske blå farve introduceres på skibenes skrog. Første skib er m.t. Regina Mærsk.
18. marts 1958
Mærsk Raffinaderiet starter produktion af bygas.
23. november 1959
Officiel indvielse af Odense Staalskibsværfts nye værft ved Lindø.
1960
A/S Roulunds Fabriker ved Odense opkøbes.
9. juni 1962
Danbritkem A/S indvies som Skandinaviens første råplasticfabrik.
8. juli 1962
Skibsreder A.P. Møller opnår koncessionen til efterforskning og produktion af olie og gas i den danske undergrund.
4. juli 1964
Dansk Supermarked A/S grundlægges sammen med købmand Herman Salling.
12. juni 1965
Skibsreder A.P. Møller dør, 88 år gammel. Mærsk Mc-Kinney Møller overtager ledelsen. Flåden tæller 88 skibe på sammenlagt 1.692.967 tons dødvægt.
1965-1993 ALENE PÅ BROEN
1967
Maersk Supply Service grundlægges
1. januar 1970
Maersk Air grundlægges.
11. marts 1970
Mærsk Data grundlægges.
1971
Rosti A/S opkøbes.
1972
Maersk Drilling etableres og modtager den første borerig.
1. august 1972
Den første olie produceres fra Dan Feltet i Nordsøen.
1973
Leveringen af selskabets første containerskib Svendborg Mærsk.
1974
Den største VLCC (Very Large Crude Carrier) Kristine Mærsk på 333.000 tdw leveres fra Lindø.
1979
Hovedsædet på Esplanaden 50 indvies.
1. januar 1986
Jess Søderberg udnævnes til skibsreder og optages i Firma A.P. Møller.
15. januar 1991
Mærsk Container Industri A/S grundlægges med fabrik ved Tinglev.
29. marts 1993
Maersk Line overtager ØKs liniefart og bliver dermed verdens største containerrederi.
1993-2007 DEN STORE EKSPANSION
1. juli 1993
Mærsk Mc-Kinney Møller overlader den daglige ledelse til Jess Søderberg, men forbliver aktiv bestyrelsesformand for Rederiselskaberne.
1. juli 1994
Mærsk Olie og Gas påbegynder olieproduktion i Qatar – Rederiets første oliefelt uden for Nordsøen.
30. januar 1996
Verdens største containerskib på 6.000 TEU Regina Mærsk leveres fra Lindø til Maersk Line.
11. februar 1999
Safmarine Container Lines (SCL) opkøbes.
10. december 1999
Containerrederiet Sea-Land Service Inc. med 70 skibe og 200.000 containere opkøbes. Maersk Line skifter navn til Maersk Sealand.
27. januar 2000
Mærsk Mc-Kinney Møller udnævnes til århundredets erhvervsmand af Dansk Selskab for Virksomhedsledelse.
15. december 2000
Mærsk Mc-Kinney Møller modtager Elefantordenen af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II.
27. februar 2001
Mærsk Mc-Kinney Møller udnævnes til æresborger i Svendborg.
16. september 2002
Maersk Sealand opkøber Torm Lines med 8 containerskibe.
6. december 2002
Offentliggørelse af fusionsplaner for D/S Svendborg og D/S af 1912.
13. december 2002
Maersk Medical A/S frasælges.
April 2003
Maersk Air Limited frasælges.
12. juni 2003
På en ekstraordinær generalforsamling fusioneres de to dampskibsselskaber. Det fortsættende selskab tager navneforandring til A.P. Møller – Mærsk A/S.
30. september 2003
Koncessionen i den danske Nordsø forlænges til 2042 – staten optages som 20 procent partner i DUC fra 2012.
15. december 2003
Mærsk Mc-Kinney Møller trækker sig som bestyrelsesformand i A.P. Møller – Mærsk A/S. Han afløses af Michael Pram Rasmussen.
16. april 2004
Rederiet A.P. Møller kan fejre 100 året for stiftelsen af Dampskibsselskabet Svendborg. Flåden tæller over 600 skibe.
17. august 2004
Mærsk Data og dmdata a/s sælges til IBM med en gevinst på 2,5 milliarder kroner.
20. december 2004
DISA Air sælges til Dantherm.
15. april 2005
DISA Holding sælges til Procuritas.
12. august 2005
P&O Nedlloyd overtages af A.P. Møller – Mærsk A/S.
25. januar 2006
Jess Søderberg præsenterer ny ledelsesfilosofi på VL Døgnet 2006.
9. marts 2006
Mærsk Container Industri AS indstiller produktionen af containere i Danmark
27. juni 2006
Nedjustering af forventningerne til årsregnskabet 2006. Ny ledelsesstruktur med oprettelse af Executive Board.
13. juli 2006
The Maersk Company Limited sælger Salamis Group.
30. november 2006
Første kvartalsmeddelelse fra A.P. Møller – Mærsk.
4. december 2006
A.P. Møller – Mærsk og Teekay Shipping etablerer Swift Tankers.
23. marts 2007
SvitzerWijsmuller køber Adsteam og ænder navn til Svitzer med nu 600 skibe.
30. maj 2007
Odense Staalskibsværft A/S sælger Balti ES Ltd. til Cargotec Corporation.
22. juni 2007
Pressemeddelelse om ledelsesændringer i A.P. Møller – Mærsk.
1. juli 2007
Maersk Logistics speditørdel fusioneres med Damco Sea & Air og omdøbes Damco.
4. juli 2007
Odense Staalskibsværft A/S sælger Volkswerft Stralsund GmbH.
12. juli 2007
Odense Staalskibsværft får kontrakt med EPIC Shipping om 6 ro-ro skibe.
29. august 2007
Halvårsregnskabet for 2007 viser markant bedring for Maersk Line.
2007-2015 FORANDRINGENS VINDE
5. november 2007
Jess Søderberg afløses som koncernchef af Niels Smedegaard Andersen.
8. januar 2008
Præsentation af operation streamLINE, der skal bringe Maersk Line på ret køl. 3.000 medarbejdere afskediges.
April 2008
Årsregnskabet 2007 viser fremgang for Maersk Line.
17. december 2008
A.P. Møller-Mærsk gennemfører salget af sin 50 procent store aktiepost i det hollandske Martinair Holland N.V. (Martinair) til KLM Royal Dutch Airlines N.V. (KLM). Salget effektueres per 31. december 2008.
14. januar 2009
Maersk Tankers får endelig myndighedsgodkendelse vedrørende købet af svenske Broström AB for 2,8 milliarder kroner. Efter opkøbet er Maersk Tankers verdens førende produkttankskibsrederi med næsten 300 skibe på søen og i ordrebøgerne.
5. marts 2009
Årsregnskabet 2008 viser et overskud på 17,8 milliarder kroner.
31. maj 2009
Søren Thorup Sørensen fratræder som Group CFO og partner.
10. august 2009
Bestyrelsen beslutter at lukke Lindøværftet.
21. august 2009
Halvårsregnskabet viser et underskud på 3 milliarder kroner.
1. september 2009
Thomas Thune Andersen fratræder som skibsreder og chef for Mærsk Olie og Gas.
1. januar 2010
Trond Westlie tiltræder som nye Group CFO og medlem af Executive Board.
4. marts 2010
Årsregnskabet for 2009 præsenteres med et underskud på 5,4 milliarder kroner. Det første underskud nogensinde i koncernens historie.
Januar 2012
Fregatten Niels Juel leveres som det sidste skibe fra Lindøværftet.
16. april 2012
Skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller afgår ved døden, i en alder af 98 år.
14. juni 2013
Det første 18.270 TEU containerskib “Maersk Mc-Kinney Møller” navngives i Sydkorea af Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla. Det største containerskib i verden er opkaldt efter Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller.
5. september 2013
Salg af aktieposten på 31,3 procent i rederiet DFDS, som man fik ved salget af NorfolkLine til DFDS. Salget indbringer omkring 1,7 milliarder kroner.
7. januar 2014
A.P. Møller-Mærsk A/S sælger 49 % af sine aktier i Dansk Supermarked A/S til partneren fondene bag Salling, der herefter ejer 81% af Dansk Supermarked. De resterende 19% vil blive solgt i 2019. Den regnskabsmæssige gevinst ventes at blive 14 milliarder kroner
27. februar 2014
Offentliggørelse af årsregnskabet 2013, der viser en omsætning på 266 milliarder kroner og et overskud på 21 milliarder kroner.
31. marts 2014
Mærsk Mc-Kinney Møllers barnebarn, Robert Mærsk Uggla, indvælges i bestyrelsen for A.P. Møller-Mærsk A/S.
2. april 2014
Salg af offshore-virksomheden Danbor AS, der blev stiftet i 1974. Virksomheden havde mere end 500 ansatte og omsatte i 2013 for over 500 millioner kroner.
25. februar 2015
Offentliggørelse af årsregnskabet 2014, der viser en omsætning på 47,6 milliarder dollar og et overskud på 5,2 milliarder dollar. Regnskab offentliggøres ikke længere i danske kroner.
Juli 2015
Vagtskibsselskabet Esvagt A/S sælges for 4,1 milliarder kroner. A.P. Møller-Mærsk A/S ejede 75 % af selskabet.
2016 – OPSPLITNING OG DIGITALISERING
24. juni 2016
Det meddeles, at Niels Smedegaard Andersen afløses af Søren Skou som koncernchef. Chefskiftet sker 1. juli 2016.
22. september 2016
A.P. Møller-Mærsk A/S meddeler, at koncernen opdeles i to enheder med Transport & Logistics som det fortsættende, mens Energy inden for 24 måneder kan blive solgt, fusioneret eller børsnoteret.
8. februar 2017
A.P. Møller – Mærsk A/S præsenterer årsregnskabet for 2016 med Danmarkshistoriens største underskud på 13,2 milliarder kroner.
28. marts 2017
Michael Pram Rasmussen fratræder som bestyrelsesformand for A.P. Møller – Mærsk A/S og afløses af Jim Hagemann Snabe.
21. august 2017
Salg af Mærsk Olie og Gas for 47 milliarder kroner til franske Total S.A.
1. december 2016
Trond Westlie fratræder som Group CFO (finansdirektør) og som medlem af den registrerede direktion. Jakob Stausholm overtager posten som CFO.
20. september 2017
Maersk Tankers sælges til A.P Møller Holding A/S.
7. november 2018
A.P. Møller-Mærsk A/S sælger de resterende 19 procent aktier i Dansk Supermarked A/S til fondene bag Salling, der herefter ejer Dansk Supermarked helt. Den regnskabsmæssige gevinst blev godt 5 milliarder.
1. december 2017
A.P. Møller-Mærsk gennemfører opkøbet af containerrederiet Hamburg Süd. Maersk Line har derefter 773 skibe som verdens største.
18. december 2017
Maersk Drilling sælger sin halvpart af Egyptian Drilling Company for 100 millioner dollars. Regnskabsmæssigt medfører det dog et milliontab.
9. februar 2018
Børsnoterede A.P. Møller – Mærsk A/S får et underskud på knap 1,2 milliarder dollar i 2017. Det svarer til omkring 7 milliarder kroner. Underskuddet skyldes nedskrivninger på henved 18 milliarder kroner i APM Terminals, Maersk Drilling og Maersk Tankers.
31. marts 2018
Jakob Stausholm fratræder som Group CFO for A.P. Møller – Mærsk A/S.
17. august 2018
A.P. Møller-Mærsk A/S aflægger halvårsregnskab for 2018 med en omsætning på 18,8 milliarder dollars og et overskud på 2,8 milliarder dollars. Overskuddet skyldes især salget af Maersk Oil. Koncernen meddeler, at man vil foretage en separat børsnotering af Maersk Drilling.
Januar 2019
Carolina Dybeck Happe tager over som Group CFO, men forlader posten året efter.
21. februar 2019
A.P. Møller-Mærsk A/S koncernen offentliggør årsregnskab for 2018. Omsætningen stiger med 26 procent til 39,0 milliarder dollars. Det svarer til knap 257 milliarder kroner. Overskuddet efter skat steg markant til et overskud på 21,2 milliarder kroner.
4. april 2019
Børsnotering af boreplatformene i Maersk Drilling Holding A/S udskilles i “The Drilling Company of 1972 A/S”, der noteres på Nasdaq Copenhagen A/S.
16. april 2019
Dagen markerer 115 år for etableringen af A/S Dampskibsselskabet Svendborg.
11. november 2019
Søren Toft stopper som COO (driftsdirektør) for A.P. Møller – Mærsk. Han bliver i stedet CEO for den schweiziske/italienske shippinggigant MSC.
20. februar 2020
A.P. Møller-Mærsk A/S offentliggør årsregnskab for 2019. Årsregnskabet viser et fald i omsætningen og et samlet underskud. Omsætningen i 2019 faldt til 38,9 milliarder dollar. I 2018 var overskuddet 3,0 milliarder dollar, men i 2019 var der underskud på 44 millioner dollar.
10. februar 2021
A.P. Møller-Mærsk A/S koncernen offentliggør årsregnskab for 2020. På trods af den globale pandemi og økonomiske usikkerhed er omsætningen øget til 39,7 millarder dollar, og overskuddet er 2,9 milliarder dollar.
30. marts 2021
Navneet Kapoor udnævnes til Chief Technology & Information Officer i koncernens Executive Board. Udnævnelsen skal styrke selskabets digitale transformation og strategien om at skabe teknologiske konkurrencefordele.
9. februar 2022
A.P. Møller-Mærsk A/S afleverer årsregnskab for 2021 med et overskud efter skat på 18.033 millioner dollar, hvilket svarer til knap 118 milliarder danske kroner. Omsætningen blev på 61.787 millioner dollar, svarende til 403 milliarder kroner. Det er en stigning på mere end 50 procent fra 2020, hvor omsætningen var på 38.740 millioner dollar.
15. marts 2022
På generalforsamlingen i A.P. Møller – Mærsk A/S tiltræder Robert Maersk Uggla som ny bestyrelsesformand for den børsnoterede transportgigant.
2. november 2022
A.P. Møller – Mærsk A/S leverer perioderegnskab for de første 9 måneder af 2022 med en omsætning på 478 milliarder kroner og et overskud efter skat på 183 milliarder kroner.
1. januar 2023
Vincent Clerc afløser Søren Skou på posten som øverste direktør for A.P. Møller-Mærsk koncernen.
8. februar 2023
A.P. Møller-Mærsk A/S afleverer årsregnskab 2022 med et overskud efter skat på 29.321 millioner dollar. Det svarer til ikke mindre end 203 milliarder kroner. Det er det største overskud nogensinde i dansk erhvervsliv. Omsætningen sætter også rekord med 81.529 millioner dollar, der svarer til 576 milliarder kroner.
7. februar 2024
A.P. Møller-Mærsk A/S skuffer investorerne med årsregnskabet for 2023. Omsætningen blev på 51.065 millioner dollar, svarende til 351 milliarder kroner. Overskuddet efter skat i 2023 var på 3.908 millioner dollar, eller godt 26,9 milliarder kroner.
30. april 2024
Efter næsten fire årtiers ejerskab udskilles slæbebådsvirksomheden Svitzer fra koncernen og børsnoteres som selvstændig enhed på Københavns fondsbørs. For hver aktie på 1.000 kroner i A.P. Møller-Mærsk A/S får man to nye aktier i Svitzer Group A/S.
2. maj 2024
I første kvartal 2024 får A.P. Møller-Mærsk A/S et overskud efter skat på 208 millioner dollar, hvilket svarer til over 1,4 milliarder danske kroner.