Sig navnet LVMH og de færreste vil vide hvad det er.
Sig derimod Luis Vuitton, Donna Karan, Kenzo, Givenchy, Christian Dior, TAG Heuer, Moët & Chandon, Veuve Clicquot og Château d’Yquem så ved de fleste, at vi her taler om den absolutte luksus.
Firmaet LVMH – bogstaverne er en forkortelse for Louis Vuitton Moët Hennessy – er i dag verdens største og mest succesrige luksus-brand virksomhed. LVMH gruppen blev skabt i 1987 og har over 64.000 ansatte, hvoraf mere end halvdelen er uden for Frankrig.
I 2011 omsatte LVMH for 23,659 milliarder euro eller godt 175 milliarder danske kroner. Overskuddet efter skat var på mere end 25 milliarder danske kroner så her er ingen finanskrise.
Det børsnoterede selskab har over 3.000 butikker over hele verden og havde i april 2012 en aktuel børsværdi på over 490 milliarder kroner.
Efter alle disse tørre tal kan man nok trænge til at fugte ganen, og som verdens førende producent af Champagne har LVMH-ledelsen mange hylder at vælge fra. Med det seneste årsregnskab har ledelsen al mulig grund til at gå dybt i kælderen og finde den allerbedste flaske champagne fra selskabets egne mærker som Dom Pérignon, Moët & Chandon, Veuve Cliquot, Krug og Ruinart.
Som verdens største luksusvirksomhed nyder LVMH godt af verdens rige, der efterspørger stadig flere luksusvarer. LVMH gruppen omfatter 60 af verdens stærkeste luksusmærker og opererer i fem divisioner:
– Vin & spiritus
– Mode & lædervarer
– Parfume & kosmetik
– Ure & smykker
– Retail
Selvom LVHM gruppen forsøger at associere sine produkter med noget fransk, chikt og luksuriøst, udnytter man de nationale særpræg hos alle de mærker, virksomheden ejer.